Punktowe elementy odblaskowe są jednym z elementów oznakowania poziomego. Ich zadanie to zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom dróg. Oznakowanie punktowanymi elementami odblaskowymi stosuje się jako uzupełnienie znaków poziomych. Celem takiego oznakowania jest informowanie o miejscach szczególnie niebezpiecznych, ostrzegać kierowców w nocy lub w trudnych warunkach atmosferycznych w miejscach o:
- złej widoczności
- na nienormatywnych łukach
- zanikających pasach ruchu
- powierzchni wyłączonej z ruchu
- rondach, wysepkach, azylach dla pieszych
- progach zwalniających
- przejściach dla pieszych
- przy zmianie organizacji ruchu.
Punktowy element odblaskowy składa się z osłony żeliwnej, w której umieszczony jest element odblaskowy w postaci wkładki wykonanej z polimeru i włókna szklanego. Wkładka odporna jest na temperaturę, ścieranie oraz posiada doskonały odblask. Konstrukcja osłony żeliwnej została tak zaprojektowana, aby chronić element odblaskowy przed uszkodzeniami podczas odśnieżania ciężkimi pługami oraz chronić element odblaskowy przed nadmiernym ścieraniem przez koła pojazdów.
Elementy odblaskowe stosowane przez firmę Euroasfalt to:
- Element odblaskowy S 1 – Standard
- Element odblaskowy S 2 – Niski Profil
- Element odblaskowy S 3 – LED
- Element odblaskowy S 4 – MAX
W Euroasfalt stosujemy dwie metody montażu punktowych elementów odblaskowych.
- Odbłyśnika/PEO, który polega na uprzednim oczyszczeniu nawierzchni w miejscu montażu, gruntowaniu i przyklejeniu PEO klejem bitumicznym.
- Odbłyśnika/PEO w korpusie żeliwnym (to produkty z grupy Śnieżka czyli pługoodporne, w zależności od typu S – 1 Standard, S – 2 NP, S – 3 LED, S – 4 MAX), którego montaż różni się w sposobie wiercenia gniazda i polega na:
Dla produktu S1-Standard :
- Wyfrezowaniu łuku o promieniu 484 mm piłami tarczowymi lub specjalnym frezem
- Oczyszczeniu wyfrezowanego gniazda.
- Wypełnieniu klejem bitumicznymi otworu i wklejeniu elementu.
Dla produktu S2- Niski Profil, S-3 LED oraz S-4 MAX:
- Wyfrezowaniu specjalną maszyną otworu o promieniu 182 mm.
- Oczyszczeniu gniazda.
- Wypełnieniu otworu klejem bitumicznym i wklejeniu elementu
Instalacja S-1 Standard w tunelu Trasy W-Z w Warszawie
Instalacja S-1 Standard w tunelu Trasy W-Z w Warszawie
Instalacja S-1 Standard na drodze DK 12 w rejonie Puławy
Instalacja S-1 Standard na drodze DK 1 na odcinku Pyrzowice – Gliwice
Instalacja S-1 Standard na drodze S-22 w rejonie Elbląg
Instalacja S-1 Standard na drodze S-8 na odcinku Zambrów – Białystok
Instalacja S-1 Standard na drodze DK 8 na odcinku Augustów – Suwałki
Instalacja S-1 Standard na drodze DK 17 na odcinku Piaski – Zamość
Instalacja S-1 Standard na drodze DK 17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne
Instalacja S-1 Standard na drodze DK 10 na odcinku Bydgoszcz – Piła
Instalacja S-1 Standard na drodze DK 48 na odcinku Dęblin – Kock
Instalacja S-1 Standard na drodze DK 39 na odcinku Łagiewniki – Strzelin
Instalacja S-1 Standard na drodze DK 46 na odcinku Lubliniec – Częstochowa
Instalacja S-1 Standard na drodze A-4 na odcinku Krapkowice – Gliwice
Instalacja S-1 Standard oraz S – 2 Niski Profil na DK 19 na odcinku Kock – Lubartów
Instalacja S-2 Niski Profil w mieście Lubawa
Instalacja S – 3 LED na DK 17 na odcinku Izbica – Zamość
Instalacja S-3 LED na obwodnicy miasta Ełk
Instalacja S-3 LED na DK 17 na odcinku Zamość – Tomaszów Lubelski
Instalacja S-3 LED na DK 17 na odcinku Zamość – Szczebrzeszyn
Instalacja S-3 LED na DJ 74 na odcinku Kraśnik – Annopol